fbpx

Pälä pälä ja pari laatikkoa – mitä ihmettä somessa tapahtuu?

Tätä tekstiä kirjoittelee Gongin uusi vahvistus Tiina Vaskelainen. Taustallani on pitkä kokemus henkilökohtaisesta myyntityöstä kuluttajakaupan puolella, sen päälle vauvaloma ja palaan nyt erilaiseen työympäristöön kärkenä btob-myynti.

Työnkuvanani on koordinoida ja organisoida valmennuksia, hoitaa asiakkuuksia ja osallistua muihin myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Nyt kerron ensimmäisiä havaintojani miltä digitaalisuus ja myynnin uusista kanavista saatu ensivaikutelma vaikuttaa. Pysy siis tässä blogitekstissä mukana.

Syksy tuo tullessaan aina uusia, jännittäviä tuulia ja niin se teki minulle tänäkin vuonna. Uusiin työhaasteisiin hyppääminen kahden vuoden tauon jälkeen on ihan yhtä jännittävää kuin ekaluokkalaiselle koulun aloitus. Odotukset on korkealla.

Vähän epäilyttää, että mihin tämä elämä tästä muovautuu. Toisaalta riemu on suuri kun pääsee tutkimaan suurta maailmaa ihan itse! Samalla tutustuu uusiin ihmisiin ja oli se sitten verkostoitumista LinkedInissä tai hippaa koulun pihalla, niin onhan se ihan yhtä siistiä! 

Niillä samoilla uusilla ja tuoreilla silmillä huomaa että myyminen on muuttunut valtavasti viimeisessä kahdessa vuodessa. Siinä tietysti missä koko muu maailmakin. Koti on tullut ihmisille tutuksi paikaksi etätyöskentelyn osalta mutta myös ostokset hoidetaan oikein sujuvasti kotoa käsin.

Tämä on luonnollisesti suuri haaste niille kaupan alan osapuolille, joille verkkokauppa ei ole ole ollut ykköskanava, uusia keinoja on ollut pakko keksiä.  Digiaika on tuonut myyntiin ja markkinointiin uusia ulottuvuuksia, joihin on syytä yrityksen kehityksen kannalta tutustua paremmin viimeistään nyt.

Ilahduttavaa on huomata että ihminen on luovimmillaan silloin kun vaihtoehdot on vähissä. Pakko on paras motivaattori.

KAIKKI UPPOAA SUUREEN MASSAAN

Miten sitä digiaikaa ja sosiaalista mediaa sitten voi käyttää apunaan myynnin alustana? Tätä kun lähtee purkamaan niin ainakin itse henkilökohtaisesti uuvuin aika nopeasti siihen miten geneeristä se onkaan tällä hetkellä. KAIKKI tuntuvat käyneen samat opit siitä millainen julkaisu, millä alustalla, mihin kellonaikaan julkaistu ja mitä avainsanoja sisältää. Miten siinä voi oikeasti onnistua erottumaan kilpailijoista ja saada se oikea hyöty omalle yritykselle?

Pitääkö todella olla aktiivinen somevaikuttaja jotta onnistuu saamaan myyntiä ja näkyvyyttä?

Julkaisut menevät pääosin kaikilla samalla kaavalla “pälä pälä pälä, bla bla bla ja pari laatikkoa tai bulletpointia”. Tyylillä tämä:

”Jos olet kiinnostunut miten digiaikaa käyttää hyväkseen myynnissä niin tsekkaa nämä vinkit

  • ole kiinnostava
  • ole aktiivinen
  • ota selfie”

Eli pälä pälä ja pari laatikkoa. Eikö? No onhan siellä se totuuden siemen pohjalla ja noinhän se tiivistetysti menee. Mutta miksi kukaan ei halua erottua?

HENGITÄ ÄLÄKÄ VAJOA SOMEÄHKYYN

Tämä oli siis itselleni suunniteltu mantra. Pidäthän sinäkin tuon mielessä sekä myös kirkkaana mikä on yrityksesi kohderyhmä ja kenelle myyt ja miksi? Näiden lisäksi viestinnän osalta täytyy tehdä päätös, että millaisena haluat näyttäytyä asiakkaille ja myös vastaako sisältö myös sitä mielikuvaa kun sinut näkee livenä?

Digijalanjälki ei voi olla pelkästään yltiöpositiivinen jos olemus muussa kohtaamisessa on yrmy. Ole oma itsesi tai ehkä se paras versio itsestäsi.

Kannattaa myös jo etukäteen hahmotella yrityksen julkaisujen punainen lanka, jonkinlainen suunta jota kohti pyrkiä aikataulutetusti. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! Parhaimmillaan sosiaalisen median myynti tukee muuta myyntiä mainiosti. Se on oikein hyvä työväline uusasiakashankinnassa.

Jotta se ei tuntuisi niin ulkokultaiselta niin siihen kannattaa oikeasti käyttää aikaa ja vaivaa itse kunkin. Ja ehdottomasti myös asennemuutosta jos se jostain syystä tuntuu turhalle tai hankalalle!

Ymmärrän hyvin, onhan oma vahvuuteni muutosvastarintaisuus ja kaikki uusi voi olla pelottavaa siinä missä jännittävääkin…

OLTAISIINKO YHDESSÄ ROHKEITA?

Ehdottomasti! Mennään reippaasti uutta kohti, leuka pystyssä ja silmät kirkkaina suuntana tulevaisuus. Hyvä myynti koostuu edelleen niistä samoista aineksista, joista se on koostunut jo ennen digiaikaakin. Eikä niitä kannata unohtaa somehöyryissään.

Iso hyppysellinen loistavaa asiakaspalvelua, ripaus tietämystä omalta alaltaan ja tarkistus että myytävä tuote on laadultaan priimaa. Näillä aineksilla lähdetään leipomaan herkullista, omenapiirakan tuoksuista myynnin kasvua syksyn tuulissa myös tänäkin vuonna. Ja otetaan sitten kuva siitä piirakasta kauniisti sommiteltuna ja tehdään siitä julkaisu 😊 Win-Win!

Minut tavoitat osoitteesta tiina.vaskelainen@valmennusgongi.fi tai 0452152711. Verkostoidun mielelläni kanssasi myös LinkedIn:ssä: Tiina Vaskelainen | LinkedIn

Pääsparraaja Petran kanssa voit verkostoitua täällä Petra Kärkinen | LinkedIn

Gongin sosiaalisen median kanavat ovat Gongi – sparrausta myyntiin | Facebook sekä IG: @gongikumahtaa

Tsekkaa myös verkkovalmennusalustamme www.valmennusgee.fi sekä muu valmennustarjontamme täältä