Tätä tekstiä kirjoittelee Gongin uusin vahvistus , myyntikoordinaattorimme Tiina Vaskelainen. Taustallani on pitkä kokemus henkilökohtaisesta myyntityöstä kuluttajakaupan puolella, sen päälle äitiysloma ja palaan nyt erilaiseen työympäristöön kärkenä btob-myynti ja markkinointi.
Työnkuvanani on koordinoida ja organisoida valmennuksia, hoitaa asiakkuuksia ja osallistua muihin myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Kerron sinulle ensimmäisiä havaintojani, miltä digitaalisuus ja myynnin uusista kanavista saatu ensivaikutelma vaikuttaa vain muutaman vuoden tauon jälkeen. Pysy siis tässä blogitekstissä mukana!
Syksy tuo tullessaan uusia, jännittäviä tuulia ja niin se teki minulle tänäkin vuonna. Uusiin työhaasteisiin hyppääminen kahden vuoden tauon jälkeen on ihan yhtä jännittävää kuin ekaluokkalaiselle koulun aloitus. Odotukset on korkealla.
Vähän epäilyttää, että mihin tämä elämä tästä muovautuu… Toisaalta riemu on suuri kun pääsee tutkimaan suurta maailmaa ihan itse! Samalla tutustuu uusiin ihmisiin ja oli se sitten verkostoitumista LinkedInissä tai hippaa koulun pihalla, niin onhan se melko siistiä!
Niillä samoilla uusilla ja tuoreilla silmillä huomaa, että myyminen on muuttunut valtavasti pelkästään viimeisessä kahdessa vuodessa. Siinä tietysti missä koko muu maailmakin. Koti on tullut ihmisille tutuksi paikaksi etätyöskentelyn osalta, mutta myös ostokset hoidetaan oikein sujuvasti kotoa käsin. Monikanavaisuus on päivän sana ja asiakkaan ostopolku on suuntautunut etenevässä määrin verkkoon.
Tämä on luonnollisesti suuri haaste niille kaupan alan osapuolille, joille verkkokauppa ei ole ole ollut ykköskanava. Uusia keinoja on ollut pakko keksiä. Digiaika on tuonut myyntiin ja markkinointiin uusia ulottuvuuksia, joihin on syytä yrityksen kehityksen kannalta tutustua paremmin viimeistään nyt.
Ilahduttavaa on huomata, että ihminen on luovimmillaan silloin kun vaihtoehdot on vähissä. Pakko on paras motivaattori.
KAIKKI UPPOAA SUUREEN MASSAAN
Miten sitä digiaikaa ja sosiaalista mediaa sitten voi käyttää apunaan myynnin alustana? Tätä kun lähtee purkamaan niin ainakin itse henkilökohtaisesti uuvuin aika nopeasti siihen miten geneeristä se onkaan tällä hetkellä. KAIKKI tuntuvat käyneen samat opit siitä millainen julkaisu, millä alustalla, mihin kellonaikaan julkaistuna ja mitä avainsanoja täytyy sisältää onnistuakseen. Miten siinä voi ihan oikeasti onnistua erottumaan kilpailijoista ja saada se oikea hyöty omalle yritykselle?
Pitääkö todella olla aktiivinen somevaikuttaja jotta onnistuu saamaan myyntiä ja näkyvyyttä?
Julkaisut menevät pääosin kaikilla samalla kaavalla “pälä pälä pälä, bla bla bla ja pari laatikkoa tai bulletpointia”. Tyylillä tämä:
Jos olet kiinnostunut miten digiaikaa käyttää hyväkseen myynnissä niin tsekkaa nämä supertehokkaat vinkit:
- ole kiinnostava
- ole aktiivinen
- ota selfie
Eli pälä pälä ja pari laatikkoa. Eikö? No onhan siellä toki se totuuden siemen pohjalla. Ja noinhan se tiivistetysti menee! Mutta miksi kukaan ei halua erottua?
HENGITÄ ÄLÄKÄ VAJOA SOMEÄHKYYN
Tämä oli siis itselleni suunniteltu mantra tähän digitaaliseen työelämään palatessa. Pidäthän sinäkin tuon mielessä? Sekä myös sen mikä on yrityksesi kohderyhmä, kenelle myyt ja miksi? Näiden lisäksi yrityksesi viestinnän osalta täytyy tehdä päätös millaisena haluat näyttäytyä asiakkaillesi ja vastaako sisältönne myös sitä mielikuvaa kun teidät kohtaa fyysisesti?
Digijalanjälkenne ei voi olla yltiöpositiivinen jos olemus muussa kohtaamisessa on vähintäänkin yrmy. Ole siis oma itsesi tai ehkä se paras versio itsestäsi.
Kannattaa myös jo etukäteen hahmotella yrityksen julkaisujen punainen lanka, jonkinlainen suunta jota kohti pyrkiä aikataulutetusti. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! Parhaimmillaan sosiaalisen median myynti tukee muuta myyntiä mainiosti. Se on oikein hyvä työväline myös uusasiakashankinnassa.
Jotta se digitaalisuus ei tuntuisi niin ulkokultaiselta, niin siihen kannattaa oikeasti vähän panostaa. Käytetään siihen aikaa ja vaivaa itse kunkin. Ja ehdottomasti tarvitaan myös asennemuutosta, jos se jostain syystä tuntuu turhalle tai liian hankalalle!
Ymmärrän hyvin, onhan oma vahvuutenikin muutosvastarintaisuus . Kaikki uusi voi olla pelottavaa siinä missä jännittävääkin…
OLTAISIINKO YHDESSÄ ROHKEITA?
Ehdottomasti! Mennään reippaasti uutta kohti, leuka pystyssä ja silmät kirkkaina suuntana tulevaisuus. Hyvä myynti koostuu edelleen niistä samoista aineksista, joista se on koostunut jo ennen digiaikaakin. Eikä niitä kannata unohtaa somehöyryissään.
Iso hyppysellinen loistavaa asiakaspalvelua, ripaus tietämystä omalta alaltaan ja tarkistus että myytävä tuote on laadultaan priimaa. Näillä aineksilla lähdetään leipomaan herkullista, omenapiirakan tuoksuista myynnin kasvua syksyn tuulissa myös tänäkin vuonna. Ja otetaan sitten kuva siitä piirakasta kauniisti sommiteltuna ja tehdään siitä julkaisu Win-Win!
Minut tavoitat osoitteesta tiina.vaskelainen@valmennusgongi.fi tai 0452152711. Verkostoidun mielelläni kanssasi myös LinkedIn:ssä: Tiina Vaskelainen | LinkedIn
Pääsparraaja Petran kanssa voit verkostoitua täällä Petra Kärkinen | LinkedIn
Gongin sosiaalisen median kanavat ovat Gongi – sparrausta myyntiin | Facebook sekä IG: @gongikumahtaa
Tsekkaa myös verkkovalmennusalustamme www.valmennusgee.fi sekä muu valmennustarjontamme täältänt.