fbpx

TEE NÄMÄ JA ONNISTU MYYNNISSÄ MESSUILLA

Messut tulossa. Tehtäisiinkö jotain tyhmää vai valmistauduttaisiinko kerrankin niin, että kotiutettaisiin kaikki mahdollisesti otettavissa olevat kaupat.

Ostavassa moodissa oleva asiakas haahuilee osastojen edessä miettien, että tohtisikohan lähestyä.

Yrityksen tarjooma kiinnostaisi, mutta osaston henkilökunta parveilee ja seurustelee vain keskenään, selaa älypuhelinta tehden kenties LinkedIn-päivityksiä…

Tai sitten sinne osastolle on jätetty joku yksin.

Se yksi istuu croissant-asennossa baarijakkaralla kahvikupin kanssa eikä hymyile kellekään.

Asiakas jää huomaamatta. Kukaan ei kysy mitään.

No mutta kappas, ihan lähistöllä onkin kilpailevan yrityksen osasto, jossa porukka on enemmän otillaan. Yllättäen joku heistä ottaa katsekontaktin ja hymyilee. Asiakas menee sinne.

On upeaa, että messukausi aukeaa taas. Messut tai tapahtumat ovat iso panostus yrityksille ja kaupallisesti merkittävä kanava.

MIKSI MESSUISTA EI OTETA KAIKKEA IRTI?

”Kyllä se asiakas sitten kysyy, jos se on meistä kiinnostunut”

Ei. Ei se kysy. Tai joo-o osa kysyy, mutta riittääkö se murto-osa? Isompi osa asiakkaista haluaa, että heistä ollaan ensin kiinnostuneita.

Lähtökohtaisesti on aina huono, jos asiakas joutuu pyytämään palvelua.  Erityisesti silloin, kun on itse tultu tyrkylle esittelemään toimintaa.

Kulut on ruhtinaalliset mutta siellä sitä vaan ollaan. Paikalla. Näyttämässä hyvältä. Ei riitä, että ollaan paikalla. Siellä pitäisi tapahtua jotain viisasta.

Jotain sellaista mihin ei ole otettu kostealla sormella tuulesta suuntaa.

Kuten eräs yritys sanoi: ”Me mennään fiiliksellä!” Hmm.

Fiilis on todella tärkeä, mutta pitää olla myös selkeä yhteinen suunnitelma miten asioita tehdään.

Jos yhteistä suunnitelmaa ei ole, niin ei tule tuloksiakaan. Se kilpailija on asiakkaasta kiinnostavampi. Ja loppupäätelmäksi saadaan heikohko arvio, että messut oli fiasko kun kaupat jäi vähiin. ”Ei kyllä mennä enää ikinä”

MESSUT – MItä NIIDEN TOIMINTASUUNNITELMASSA PITÄISI OLLA?

Messuilla tilanne on hieman toisenlainen kuin normaali kaupankäynnissä. Ihmistä on paljon, voi tulla tosi kiire. Tärkeää on, että on ihan selkeät toimintakuviot. Kun strategia on selvillä, on toiminta helppo suunnata sen määrittelemiä tavoitteita kohti. Tässä lista, jota hyödyntämällä pääset jo todella hyvään vauhtiin.

✅ Mitä menette hakemaan=tavoite? (klousattuja kauppoja, liidejä, verkostoja, tunnettuutta ym ym)

✅ Miten sen teette? Eli mitä osastolla tapahtuu – miten siellä käyttäydytään, miten kontaktoidaan (määrä vs laatu), miten kartoitetaan muut tarpeet ettei myydä vaan sisäänvetoa?

✅ Millainen on messuille selkeä myyntiprosessi ja mitä se teknisesti vaatii?

✅ Miten hoidetaan saadut kontaktit messujen jälkeen? Eli jälkihoito. Millä aikajänteellä, kuka tekee ja miten tekee?

Ja ehkä jopa tärkeimpänä, ketä teiltä osallistuu messuilla? Siellä pitäisi olla ne ykkösnyrkit. Ne parhaimmat myyjät. He, jotka saavat yhteyden asiakkaaseen auki ja osaa ottaa asiakkaan kyytiin.

Anna toisten tehdä niitä tyhmiä asioita. Keskity sä ja ota kaupat kotiin.

Ja jos haluat erityisen viisaasti tehdä ja saada tuon listan MITEN osa-alueet toimimaan, niin olemme valmistelleet sinulle avuksesi palvelun nimeltään Messusparri.

Lisää messuajatuksia voit lukea blogistamme täältä.

Jos et vielä tiedä mitä kaikkea teemme, niin niin kurkkaa palvelumme

Jos pidät itsenäisestä opiskelusta niin verkkovalmennusalustamme G. palvelee 24/7.