Resilienssi on psyykkinen ominaisuus, jota on toisilla on enemmän kuin toisilla. Jotkut selviävät monista vaikeista vastoinkäymisistä, joillekin pienimmätkin koettelemukset voivat olla liikaa. Resilienssiä voi kuitenkin harjoitella.
Resielienssistä mieleeni palasi mielenlaatua kuvaava termi ”unfuckwithable”. Termi saattaa ensin vaikuttaa negatiiviselta eikä termille ole suoraan hyvää suomennosta, mutta sitä voisi selventää näin.
Unfuckwithable -mielenlaadulla varustettu ihminen tietää mitä hän haluaa ja keksii keinot saavuttaa sen.
Hän ei pyydä anteeksi tehdessään asioita eri tavalla, tehdessään virheitä tai joutuakseen pyytämään päästääkseen sinne minne haluaa. Se tarkoittaa mahdollisuuksien luomista itselle ilman että odottaa, että ne putoavat jostain syliin tai joku muu ne antaisi.
Nykymaailmassa, meidän todella tarvitsee omata tämä mielenlaatu
Jokaisen yrittäjän on pitänyt omata tämä mielenlaatu jo aiemminkin. Sun pitää hallita tämä ajattelutyyli, koska on päiviä ja viikkoja, jotka ovat niin raskaita ettemme voi niitä hallita. Yksi niistä raskaista ajoista on parhaillaan käynnissä.
Salaisuus on siinä, että pystymme nousemaan tilanteen yläpuolelle. Että olisimme aina suurempia kuin meille annetut olosuhteet. Että keskityt asioihin, joihin voit vaikuttaa, käytät pelkoasi aseena vastahyökkäykseen, luotat omaan päätöksentekoosi et muiden mielipiteisiin, uskallata antaa itsellesi anteeksi ja olla utelias hyödyntään vahvuuksiasi. Ja ennen kaikkea, että et odota että sinulle tarjoillaan jotain vaan menet ja otat sen. Sä saat tuntea, itkeä ja raivota, mutta sen jälkeen ota käyttöön ”unfuckwithable”-asenne.
Sä pystyt mukautumaan kun vaan tahdot
Historiastani johtuen sisältäni nousee vahvasti kivijalkayrittäjän asenne ja tuska yksinyrittäjiä kohtaan. Siitä johtuen keräsin muutamia vinkkejä siihen liittyen, jota toivon sun nyt eritoten miettivän omaan toimintaasi – vallitsevat turvallisuusohjeet huomioiden tietenkin.
Ihan ensimmäisenä, mieti ja vahvista itsellesi se, miksi asiakkaasi tarvitsee palveluitasi/tuotteitasi nyt. Minkä tunteen se hänessä aiheuttaa? Tuoko se hyvää oloa, lievitystä kaaokseen, auttaa stressiin, antaa vakautta, mahdollisuuden katsoa eteenpäin tai jotain muuta? Miksi hänen olisi tarpeellista sinua käyttää. Kun mietit tämän, niin silloin perustelet myös itsellesi MIKSI sinun kannattaa pitää itsestäsi ääntä ja etsiä keinot tehdä asioita liiketoimintasi eteen. Jos et itse usko, niin et voi vakuuttaa muitakaan. Sun täytyy uskoa!
Pidä asiakas ajan tasalla. Vaikka toiminta olisi pysähdyksissä tai olet mahdollisesti joutunut sulkemaan ovet, niin älä unohda viestiä positiiviseen sävyyn omissa kanavissasi. Pidä itsesi asiakkaan mielessä. Kerro, että elämä jatkuu ja tämä on vain poikkeuksellista. Usko myös itse, että elämä jatkuu. Kannusta asiakasta hyödyntämään yrityksesi palveluita.
Mikäli sinulla on kanta-asiakasjärjestelmä/asiakasrekisteri tai saat esim. ajanvarausjärjestelmästä kerättyä asiakkaiden sähköpostit – hyödynnä niitä, tiedota, tee kampanjoita, joita voit myydä etänä. Jos sinulla ei ole asiakasrekisteriä; kerää se nyt. Pyydä asiakkailta sähköpostit heidän nykyisillä käynneillään tai kerää ne muutoin itsellesi sopivalla tavalla, jotta voit pitää heihin tiiviimmin yhteyttä ja samalla pyydät heitä sun heimoon.
Jos lahjakortit ovat toiminnassasi mahdollisia, niin myy niitä. Älä keksi tekosyitä sille, että lahjakorttimyynti siirtää ongelman myöhemmäksi. Moni lahjakortti unohtuu käyttää ja useimmilla palvelualoilla voit itse vaikuttaa, missä suhteessa otat lahjakortteja ja muita varauksia sisään ajanvarauskalenteriin. Varaa jo vähintään seuraava, jollei sitä seuraava aika kalenteriin. Varattuun aikaan sitoudutaan paremmin kuin siihen, että itse pitää tehdä varaus erikseen.
Jaa hyötyä esimerkiksi tekemällä videoita someen niitä asiakkaita varten, jotka eivät pääse paikalle. Esim. näin lievität jumittuneita niskoja, hoidat kasvojasi yms. Millaisia videoita voisit tehdä esitelläksesi tuotteitasi.
Moni tuote on mahdollista toimittaa kotiin; ota käyttöön uusia maksumahdollisuuksia, jotta voit veloittaa asiakkaan ennen toimitusta. Myös lahjakortit on mahdollista myydä etänä ja toimittaa sähköisesti asiakkaalle. Rahastukseen on useita vaihtoehtoja, yhtenä esimerkkinä itse käyttämäni verkkokauppa-alusta Holvi. Sinne voit lisätä tuotteitakin ja sitä kautta saat myös sähköpostirekisteriä itsellesi. Tai viimeistään nyt hyödynnä mobiilimaksamisen vaihtoehtoja.
Tee LISÄMYYNTIÄ, kun asiakkaita vielä liiketilassa liikkuu niin ota heidät haltuun. Tee huolellinen tarvekartoitus ja pidä huolta siitä, että olet varmasti myynyt etkä vain rahastanut heitä. Nyt ovat lisämyynnin taidot tarpeen. Eli ota jokaisesta asiakkaasta ilo irti.
Mitä voisit tehdä etänä asiakkaalle? Valmennuksia verkon kautta? Yksinkertaisimmillaan videopuhelun avulla.
Hyödynnä joka ikinen osa verkostoasi, miten voit heitä auttaa ja miten he voivat auttaa sinua. Hyödynnä nykyisen ja käyneiden asiakkaiden potentiaali kontaktoimalla heitä. Jos sinulla on oman yrityksen logotuotteita niin boostaa niiden myyntiä eli pyydä asiakkaat samaan heimoon. Tai jos sinulla ei ole, niin mieti mikä voisi olla sellainen tuote, jolla asiakas voisi halutessaan tukea juuri sun yritystä.
Ole rehellinen. Jos tilanne vaikuttaa tyrmäävältä niin kerro se. Älä kerjää, mutta avun pyytäminen tai rohkea oman itsen esille tuominen on täysin oikea tapa toimia.
Ja lisäksi. Luovu täysin ajattelusta että ei näin voi tehdä, ei tämä toimi, ei näin ole ennenkään tehty. Jos sä tahdot, sä keksit kyllä keinot. Jos me ihmiset emme tahdo tehdä jotain, niin keksimme kyllä sillekin omat selitykset. Omaksu ”unfuckwithable” -ajattelu, koska nyt sitä tarvitaan; ajattelua oman tavallisen toiminnan ulkopuolelle, saatat löytää myös uusia itsellesi jatkossakin hyvin toimivia tapoja tehdä. Sä selviät. Pura tunteesi ensin ja rupea sen jälkeen hommiin.
Voit aloittaa tutustumalla G.verkkovalmennuksiin täältä Tuotteet – G. (valmennusgee.fi)