fbpx

Mitä yrityksesi tarvitsee? – SE EI AINA OLE SE MITÄ LUULET

Yrityksen johtaminen vaatii asioiden monipuolista käsittelykykyä sekä oman näkökulman arviointia. Oman toiminnan arviointi ei ikinä kuitenkaan ole helppoa. Olet varmasti joskus täyttänyt itsearviointilomakkeita ja todennut; omaa itseä on aina vaikeampi arvioida kuin muita. Tosin usein omaa toimintaa arvioidaan heikommin, kuin miltä asia ulkopuolisesta näyttää – koska itsekriittisyys ja oma näkemys on aina subjektiivinen.

Itse yrittäjänä joudun lähes päivittäin astumaan omasta roolista ulos ja analysoimaan toimintaani ja myös sitä mihin yritystäni haluan viedä. Olen opetellut sen – se ei ole helppoa. Teenkö oikeita asioita, oikeassa järjestyksessä? Millaisia toimenpiteitä yritykseni tarvitsee juuri nyt? Onko johtaminen onnistunutta?

Huomaatko sinä mitä yrityksesi tarvitsee?

Yrityksen toimintoja on moninaisia. Työyhteisön yhteen puhaltaminen ja hyvinvointi on tärkeää, henkilöstön johtaminen on tärkeää, markkinointi ja myynti on tärkeää, tuotevalikoima ja hinnoittelu on tärkeää. Kaikki ovat tärkeitä! Ja aiheet tukevat toisiaan; jos jokin on pielessä, kärsii usein toinen osa-alue. 

Mutta mietipä hetki. Mikä yrityksesi osa-alue tarvitsee huomiotasi ja mitä toimenpiteitä yrityksesi tarvitsee juuri nyt? Nyt kun löysit sen, niin mieti uudestaan; onko se osa-alue oikeasti se, jonka korjaaminen riittää tai vaikuttaa tekemiseen?

Oletko siitä aivan varma?

Valmennusten esikartoituksissa sekä niiden aikana usein selviää, että yritys tai yrittäjä ei välttämättä ole tietoinen siitä, mitä hän tarvitsee. Ajatellaan esimerkiksi tarvitsevansa sitoutuneempaa henkilökuntaa kun kauppa ei käy, kun syy saattaakin olla puutteellinen johtaminen. 

Jos panostat sillä hetkellä toisarvoiseen asiaan, tekemäsi toimenpiteet eivät tuota tulosta. Miten osaisit arvioida mitä toimintoa parantaa? Kaikkea ei voi tehdä kerralla ja jos keskityt useampaan asiaan kerrallaan, mikään ei ehkä tule valmiiksi tai huolella tehtyä.

Ammattitaitoinen valmentaja tosin osaa kaivaa ne asiat, jotka ovat juurisyynä haasteille. Siten päästään myös pureutumaan oikeaan asiaan.

Mihin oikeasti tulee keskittyä?

Panosta pieneen ajatushetkeen ja mieti: 

✅mikä on se asia, jota muuttamalla myös saat muutosta niihin muihin asioihin, jotka eivät etene toivomaasi suuntaan. 

Mihin asiaan vaikuttamalla myös muut asiat alkavat kääntyä toivomaasi suuntaan? 

Onko oma osaamisesi hyvällä tasolla? 

Jos henkilökuntasi osaa myydä, mutta myyntiä ei synny, niin miten saatte asiakkaita? 

Jos asiakasta on, niin miksi se ei näy myynnissä? 

Jos taas asiakkaita ja osaamista on, niin miksi myyntiä ei synny? Kenties ongelmasi ovat muunlaisia. 

Tärkeintä on, että löydät sen asian, johon tarvitset muutosta tai apua sen sijaan että korjaat asiaa, joka ei edes auta yritystäsi oikeaan suuntaan.

Jos tuntuu, että kaipailet sparrausta tähän vielä lisää niin Gongilta löytyy sopiva valmennus aiheeseen. Piiskapalvelu eli ulkoinen myyntijohtaja myös sinulle. Tutustu aiheeseen täältä Ulkoinen myyntijohtaja | myyntikoulutus | Valmennus Gongi | ja ota yhteyttä!

Sinua voisi myös kiinnostaa, mihin asiakkaasi ostopäätös perustuu. Lue lisää siitä täältä.

Kenties kaipaatkin verkkovalmennusta aiheesta ja siihen meillä on tarjota esimerkiksi Myynnin käsikirja – G. (valmennusgee.fi), josta saat uusia ajatuksia johtamiseen ja myyntiin. Tutustu valikoimaan rauhassa ja kysy lisää aiheesta rohkeasti!