fbpx

Myyjä – muista oma kehitys

Olet ammattitaitoinen ja kokenut myyjä – tuleeko sinun silti kehittyä? Usein ajatellaan, että myyjä on kaikkivoipa, pystyy kaikkeen ihan perustoiminnoilla, ilman että mitään tarvitsee muuttaa. Pitkään alalla olleet ajattelevat, että osaavatkin jo kaiken. Me kasvamme ihmisinä, maailma ympärillämme muuttuu, asiakas muuttuu, ostopäätökseen johtavat perusteet muuttuvat. Miten se sitten poissulkee myyjän? 

Miten me perustelemme sen, että muuttuvassa ympäristössä ainoa vakio on me ja oma tapamme toimia? Elämme kuplassa ajatellen, että meidän itsemme ei tarvitse kehittyä ja muuttua. Se on aika vaarallista. Tämän lisäksi selitämme myynnin laskua vain ulkoisilla syillä. Usein suurin syy siihen, miksi kauppa ei käy, löytyy peilistä ja kuuluisasta lauseesta ”ei ne vaan osta”. Me rutinoidumme ja kaivaudumme omaan poteroomme, jossa ei ole hauskaa mutta saamme ainakin rauhassa mutista itseksemme.

Verkko valtaa tilaa

Myyjä on siinä samalla suuressa murroksessa. Verkko ja digitaalisuus ei tarkoita sitä että kaupan teko vähenee – välttämättä. Me myyjinä asiakaskohtaamisessa pystymme vaikuttamaan siihen, mistä asiakas ostopäätöksensä tekee. Jos saat hänelle luotua ylivoimaisen palvelukokemuksen, hän haluaa asioida sinun kanssasi ja haluaa myös käyttää enemmän euroja. Verkon kanssa kilpaileminen voi tuntua haastavalta, mutta sinulla on kaikki valtit käsissäsi. Oman toimintaympäristön tunteminen, erilaisiin asiakastilanteisiin valmistautuminen ja niissä oman toiminnan ohjaaminen vie meitä haluttuihin tuloksiin. 

Miten sinä varmistat, että asiakas kokee saavansa sinulta enemmän kuin verkosta?

Sinun tulee tuntea tuotteesi, asiakkaasi tarpeet sekä osata vaikuttaa asiakkaaseen paremmin kuin verkko. Koneäly ei sitä vielä tee niin hyvin kuin ihminen voi tehdä. Pallo on sinulla. Miten otat sen vastaan?

Viisi vinkkiä jokaiseen asiakaskohtaamiseen:

  • Kohtaa ihminen ihmisenä
  • Ole kiinnostunut
  • Ratkaise hänen nykyinen tarpeensa ja mieti mitä muuta asiakas tarvitsee eli paketoi kokonaisuus
  • Anna asiakkaalle kokemus enemmästä kuin mitä hän tuli hakemaan
  • Päätä kauppa (eli jätä asiakasta roikkumaan)

Tämän jälkeen nauti tekemästäsi työstä. Ja ole ylpeä roolistasi sekä siitä että haluat kehittyä. Kuten sanotaan, vierivä kivi ei sammaloidu. Jos teemme aina samoja asioita kuin ennenkin niin toivottua muutosta ei tapahdu. Aseta itsellesi tavoitteita sopivissa paloissa ja toimi pitkäjänteisesti niitä saavutellen.

Myyntitavoitteesta ja sen jyvittämisestä löydät blogitekstin täältä

Mikäli kehittyminen kiinnostaa ja haluaisit ulkopuolisen sparrailemaan niin tutustu Gongin koulutustarjontaan.

Jos haluat kehittyä omalla ajallasi ja itsenäisesti niin kurkkaa täältä verkkovalmennusalustamme G.