Alkaako myyntiprosessisi siitä, kun asiakkaasi on kassalla vai katselemassa myymälässä? Mikä on se ”oikea hetki” aloittaa myyminen? Tiedostatko, millainen myyntiprosessi on yrityksessäsi? Nämä on asioita, joita kannattaa pohtia kun aletaan tosissaan hahmottamaan, mistä alkaa onnistunut myyntiprosessi.
Usea yritys kompastuu edelleen myynnin tekemisessä. Kokonaisuus jää unholaan ja jotenkin hämäräksi. Asiakas astuu sisään myymälään ilman, että häntä huomioidaan mitenkään. Kontaktointi häneen tehdään vasta kun hän kysyy jotain tai lähestyy kassaa valitsemansa tuotteen kanssa.
Mihin unohtui se loppuun saakka hiottu myyntiprosessi?
Onnistunut myyntiprosessi alkaa jo silloin, kun asiakas astuu ovesta sisään. Ei vasta kun hän saapuu kassalle.
On ensisijaista, että hänet kontaktoidaan ja vähintäänkin jollain tasolla huomioidaan jo heti ovella tullessaan. Siihen riittää nyökkäys tai hymy, jotta asiakas tietää tulleensa huomatuksi, jos sinulla sattuu olemaan vaikka toinen asiakas juuri siinä hetkessä.
Määrittelet itse oman myyntisi sillä, miten otat asiakkaasi vastaan. Jos asiakasta ei otetaan haltuun heti, vaikuttaa se kuitenkin hänen mielentilaansa negatiivisesti. Se vaikuttaa myös siihen, kuinka toivotuksi hän itsensä myymälässä kokee. Kokeeko hän että tuli kenties keskeyttämään henkilökunnan tehtäviä vai onko henkilökunta paikalla kuitenkin asiakasta varten?
Jos MYYNTIPROSESSI HUOMIOI ASIAKKAAN VASTA KUN HÄN ON OSTAMASSA, on peli jo menetetty
Tiedätkö ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita sinusta vain silloin, kun he tarvitsevat sinulta jotain?
Sama pätee myös myyntityössä. Myyjän tulee olla kiinnostunut asiakkaasta heti hänen saapuessaan myymälääsi. Ei vasta sitten kun on selvinnyt, että hän oikeasti on käyttämässä yrityksesi palveluita tai ne kuuluisat ostohousut jalassa.
Muista se pahamaineinen small talkin käyttö ja ole hänelle asiakaspalvelija sekä ihminen. Tutustu asiakkaaseesi ja ennen kaikkea hänen tarpeisiinsa. Sinun tehtäväsi on olla häntä varten, eikä toisin päin.
Kun toimit asiakaspalvelijana ensin ja otat myyjän roolin vasta sen jälkeen, takaat sen, että asiakkaan saama palvelukokemus on erinomainen.
MITEN MYYNTIPROSESSI HUOMIOI lisämyynNIN?
Onnistuneessa myyntiprosessissa saat myös kartoitettua asiakkaasi tarpeita niin, että teet samalla myös onnistuneen lisämyynnin. Ansaitset myös asiakkaan luottamuksen sillä, että olet selvittänyt hänen piilevät tarpeensa sekä myös ne tuotteet, jotka eivät olekaan hänelle niitä oikeita.
Mutta jos huolehdit vain ja ainoastaan asiakkaasi perustarpeista, jää myyntisi tyngäksi. Lisämyynnistä voi vain haaveilla, jos tarvekartoitus jäi kokonaan tekemättä. Seuraavan kerran kun asiakas saapuu luoksesi, kiinnitä siis huomiota siihen, kuinka hänet otetaan haltuun. Millainen on yrityksesi myyntiprosessi ja saatteko siitä kaiken tarvittavan irti?
Lisää asiakkaan toiveita asiakaspalvelusta täällä.
Jos kaipaat aiheesta lisää lihaa luiden ympärille, meiltä Gongilta löytyy verkkovalmennuksia esimerkiksi Lisämyynnistä täältä Lisämyynnin mestari – G. (valmennusgee.fi) tai yrityksesi voi hyötyä myös Myynnin käsikirjasta.