fbpx

Lomatuuraaja ja myynti – uhka vai mahdollisuus?

Kesälomakauden alkaessa usea myyntitehtävä tai avainpaikka tarvitsee kesäloman tuuraajia tai lisäkäsiä kasvavan asiakasvirran vuoksi. Ovatko he yrityksellesi vain välttämätön vuosilomajärjestelmästä johtuva paha vai hyödynnätkö heidät kunnolla kasvava myynti mielessä?[dt_gap height=”10″ /]

Lomakausi pyörii ja henkilöstörakenne on toukokuusta elokuun loppuun erilainen kuin normaalisti. Onko yrityksesi sesonki kesällä? Jos tarvitset osaavia käsipareja, niin osaatko antaa heille tarpeeksi aikaa ja tietoja, jotta he osaavat tehdä työnsä hyvin?

Itsellä on useiden vuosien ajalta kokemusta kesätyöntekijöiden ja tuuraajien palkkaamisesta. Olen vahvasti sitä mieltä, että uusi työntekijä tuuraaja tai kokonaan pysyvä tiimin jäsen on aina mahdollisuus.

·        Mahdollisuus itselle katsoa peiliin ja kohentaa omaa tekemistä.

·        Mahdollisuus ottaa asiakkaita uudenlaisella ajatusmaailmalla.

·        Mahdollisuus ravistella käytäntöjä.

·        Mahdollisuus pitää myynti nousujohteisena vaikka vakituinen henkilökunta pitäisikin ansaittua lomaansa.

·        Tai jospa lomailisit myös itse.

Olen ollut erittäin onnekkaassa asemassa, koska minulla on erittäin hyviä kokemuksia siitä, että a) oikealla asenteella b) oikein ohjattuna ja c) oikeilla työkaluilla varustettuna henkilökunta tekee myyntiennätyksiä vaikka heillä ei jatkuvaa takapirua olisikaan paikalla. Tässä vaiheessa kannattaa myös miettiä, olisiko perehdytettävästä henkilöstä hyötyä yrityksellesi myös jatkossa. Täytyykö hänen olla vain loma-aikojen apuvoima vaan voisiko hänestä kasvaa jotain isompaa? Mitä jos hän oikein opastettuna tuokin lisäarvoa yrityksellesi niin paljon, että et halua hänestä lomakauden jälkeen luopuakaan. Työntekijä on aina sijoitus, joka oikein hoidettuna tuottaa yritykselle moninkertaisesti takaisin.

Mutta se ei tule helposti.

Avainsanaksi nousee johtaminen sekä perehdytys. Sinun täytyy käyttää aikaa työntekijän perehdyttämiseen ja hänen myyntitaitoihinsa. Varata omasta kalenterista aikaa sitä varten ja myynnistä vastaavana: 

  • Innostaa heitä ja ottaa heidät osaksi tiimiä.
  • Antaa heille mieluummin enemmän tietoa ja vastuuta kuin liian vähän.
  • Antaa heille tavoite, johon yrityksesi on menossa ja jossa jokaisen rooli on tärkeä.

Näytä heille, että he ovat merkittäviä – eivät vain pakollinen paha. Tee sitä säännönmukaisesti ja pitkäjänteisesti. Jokainen tiimin jäsen haluaa tuntea olonsa tärkeäksi ja merkitykselliseksi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *