fbpx

Lomatuuraaja ja myynti – uhka vai mahdollisuus?

Kesälomakauden alkaessa usea myyntitehtävä tai avainpaikka tarvitsee kesäloman tuuraajia tai lisäkäsiä kasvavan asiakasvirran vuoksi. Ovatko he yrityksellesi vain välttämätön vuosilomajärjestelmästä johtuva paha? Vai osaatko hyödyntää heidän panoksensa kunnolla, yrityksesi kasvava myynti mielessäsi?

Lomakausi pyörii ja henkilöstörakenne on toukokuun alusta sinne elokuun loppuun asti erilainen kuin normaalisti. Onko sinun yritykselläsi sesonki kesällä? Jos tarvitset kipeästi osaavia käsipareja, niin osaatko itse antaa heille tarpeeksi aikaa ja tietoja, jotta he osaavat tehdä työnsä hyvin?

Itsellä on useiden vuosien ajalta kokemusta kesätyöntekijöiden ja tuuraajien palkkaamisesta. Olen vahvasti sitä mieltä, että uusi työntekijä, tuuraaja tai kokonaan pysyvä tiiminjäsen on aina mahdollisuus.

  • Mahdollisuus itselle katsoa peiliin ja kohentaa omaa tekemistä.
  • Mahdollisuus ottaa asiakkaita uudenlaisella ajatusmaailmalla.
  • Mahdollisuus ravistella käytäntöjä.
  • Mahdollisuus pitää myynti nousujohteisena vaikka vakituinen henkilökunta pitäisikin ansaittua lomaansa.
  • Tai jospa lomailisit myös itse.

Olen ollut erittäin onnekkaassa asemassa, koska minulla on erittäin hyviä kokemuksia onnistuneista rekrytoinneista. Ja siitä, että a) oikealla asenteella b) oikein ohjattuna ja c) oikeilla työkaluilla varustettuna henkilökunta tekee myyntiennätyksiä, vaikka heillä ei jatkuvaa takapirua olisikaan paikalla. 

Tässä vaiheessa kannattaa myös miettiä, olisiko perehdytettävästä henkilöstä hyötyä yrityksellesi myös jatkossa. Täytyykö hänen olla vain loma-aikojen apuvoima vaan voisiko hänestä kasvaa jotain isompaa? Mitä jos hän oikein opastettuna tuokin lisäarvoa yrityksellesi niin paljon, että et halua hänestä lomakauden jälkeen luopuakaan! 

Työntekijä, tuuraaja tai ei, on aina sijoitus, joka oikein hoidettuna tuottaa yritykselle moninkertaisesti takaisin.

TEE LISÄKÄSISTÄ MAHDOLLISUUS

Se ei tapahtu ihan sormia napsauttamalla, mutta onnistuu. Avainsanaksi nousee johtaminen sekä perehdytys. Sinun täytyy käyttää aikaa työntekijän perehdyttämiseen ja hänen myyntitaitoihinsa. Varata omasta kalenterista aikaa sitä varten ja myynnistä vastaavana: 

  • Innostaa heitä ja ottaa heidät osaksi tiimiä.
  • Antaa heille mieluummin enemmän tietoa ja vastuuta kuin liian vähän.
  • Antaa heille tavoite, johon yrityksesi on menossa ja jossa jokaisen rooli on tärkeä.

Näytä heille, että he ovat merkityksellisiä – eivät vain pakollinen paha. Tee sitä säännönmukaisesti ja pitkäjänteisesti. Jokainen tiimin jäsen haluaa tuntea olonsa tärkeäksi ja merkitykselliseksi.

Jos kaipaat lisää sparrailua aiheesta, Gongilta löytyy myös ketterä verkkovalmennusalusta täältä Tuotteet – G. (valmennusgee.fi), jossa pääset tutustumaan valmennuksiin myynnistä ja asiakaspalvelusta. Tai voit hyödyntää niitä kesätyöläisten perehdyttämiseen.

Jos taas mielessäsi on ennemmin kokonainen valmennus vaikkapa asiakaspalvelusta, käy tutustumassa siihen täällä Asiakaspalvelukoulutus | Myyntikoulutus | Valmennus Gongi