fbpx

Kun koolla on väliä – miksi tyytyisit pieneen kun voit saada ihmiset huokaisemaan ihastuksesta ja olla unohtumaton

Vaikutusvoima tai tunnetummin karisma ei ole luonnonlahja eikä karismaattiseksi synnytä – sä sytytät tai sammutat sen itse. Niillä kenellä sitä on, he jättävät tunnejäljen. Saavat meidät tuntemaan olomme erityisiltä. Työyhteisössä, asiakkaana, yhteistyökumppanina ja toki siviilissäkin. Huomioivat oikeassa suhteessa käsillä olevaan asiaan nähden. Herättävät välitöntä luottamusta ja saavat ihmiset haluamaan asioida heidän kanssaan. 

Kerron sulle mistä karisma tai vaikutusvoima rakentuu, mutta ensin kehystän hieman taustaa. Innostuin vaikutusvoiman kehittämisestä muutama vuosi takaperin. Tutustuin CxO:n kehittämään kotimaiseen innovaatioon – CxO Vaikutusvoima™-konseptiin – vain huomatakseni, että tässä on yksinkertainen avain onnistumiseen.

Onnistumiseen ihmisenä, myyjänä, yrittäjänä, johtajana, kouluttajana sekä yhteistyökumppanina.

Erityisesti pidin sen yksinkertaisuudesta. En tykkää että asioista tehdään vaikeita tai liian korkealentoisia. Pidän asioista, jotka voi helposti käsittää ja niitä voi maistella ja koskettaa jokapäiväisessä elämässä.

Pidin myös siitä, että Vaikutusvoima™ -konsepti ei tarjonnut minulle vain tilannekuvaa tai todennut millainen änkyrä ja vaikeasti hallittava ihminen olen, vaan antoi eväät haluamissani asioissa kehittymiseen. Nosti esiin, mitä ominaisuuksia minun tulisi kehittää, jotta voin vaikuttaa paremmin. Sen lisäksi että konseptilla on tieteellinen pohja, sitä on ryyditetty yli 5000 profiilivastaajan sekä toisiaan arvioineiden kautta.

Vakuuttava myyjä tekee tulosta ja houkuttelee asiakkaita

Tiedostan tämän vahvasti. Siksi näin myös sen, että kouluttaessani myyntityötä, vaikutusvoiman eri osa-alueet ovat merkityksellisiä myyjän toiminnan kehityksessä sekä asiakaskokemuksen rakentamisessa. Lisäksi koin sen myyntitiimin esihenkilöille oivallisena työkaluna parantaa omaa johtamistaan. Ja CxO Vaikutusvoima™-valmentajan roolissa käsitykseni vain vahvistuu.

Me ymmärrämme oman karismamme ja vaikuttavuutemme monella eri tavalla.

Se mitä emme näe on, mitkä asiat ja teot heikentävät vaikuttavuuttamme. Ihmettelemme vaan, että miksi asiat eivät edisty tai tuloksia ei tule halutulla tavalla.

Vaikka itsekin havainnoin toimintaani oman vaikutusvoimaprofiilini kautta, en siltikään ole vielä valmis. Koskaan olekaan. Se paras oma tapa toimia tulee aina vastapuolta havainnoimalla. Sosiaalisen ymmärryksen kautta.

Meidän kykymme herättää luottamusta määrittelee miten meidät koetaan ja miten onnistumme. Missä tahansa vuorovaikutusta vaativassa ammatissa. Vai onko mielestäsi jokin ammatti, jossa ei ole hyötyä siitä että tietää miten toisia ihmisiä käsitellään. Tai ei olisi hyötyä siitä, että osaa esittää omat ajatukset niin, että ne huomioidaan?

MISTÄ Karisma ELI VAIKUTUSVOIMA muodostuu?

Karismasi, vaikutusvoimasi; se miltä muista vaikutat tai mitä saat heidät tuntemaan muodostuu kahdeksasta ulottuvuudesta. Listaan ne alle ja kerron hieman mitä ominaisuuksia nuo päätasot pitävät sisällään:

✅ Läsnäolo – pitää sisällään mm. vuorovaikutuksen ja keskittymisen.

✅ Innoitus – jossa tarvitaan mm. sitoutuminen, energian ja tunteensiirron. Kyllä. Tunteitahan voi tartuttaa, mutta osaatko tartuttaa oikean tunteen.

✅ Viestintä – taidatko kiteyttämisen, viestinnän selkeyden, sävykkyyden ja kokokehoisuuden.

✅ Olemus – huomioi mm. ryhtisi, käytöksesi ja pukeutumisesi.

✅ Itsetunto – sisältää itseluottamuksesi, vastaanottavuutesi ja miten joustava olet.

✅ Tunneäly – sisältäen itsehallinnan ja -tuntemuksen sekä sosiaalisen ymmärryksen ja taitojen näkökulmat.

✅ Rohkeus – osaatko kyseenalaistaa oikein, oletko omaleimainen ja miten käsittelet riskejä.

✅ Aitous – miten avoimelta, rehelliseltä, luonnolliselta ja luotettavalta vaikutat.

Nuo pääosa-alueet on arvioitu tärkeimmiksi vaikutusvoiman eli karisman rakentajiksi kaikkien yli 5 000 vaikutusvoimaprofiilin tehneiden kautta. Ja toki käyttäytymistiedekin sitä vahvistaa.

Miten kasvatan karismaani – riittääkö jos olen tunneälykäs?

Kun katsot tuota ylläolevaa listaa, niin tunneäly on yksi karisman osa-alueista. Ihminen on kokonaisuus ja siksi myös muiden taitojen hallinta on tärkeää. Muun muassa miten viestit, miten innostat ja millaisen vaikutelman annat. Oletko avoin, rehellinen ja luotettava.

Esimerkkinä että tunneälykkäänä henkilönä osaisit olla ihmisten keskellä luontevasti ja ottaa heidät huomioon. Mutta jos vaikutat siltä että salaat jotain tai tahattomasti lupaat sellaista mitä et voikaan pitää, ei ihmisten ole niin helppo olla kanssasi.

Kyse on kokonaisuudesta.

Sekä systemaattisesta toiminnasta, joka ei jätä vastapuolelle arvailujen varaa. Toiminnasta, joka ei herätä punaisia lippuja. Punainen lippu nousee hälytyksen merkiksi silloin kun jokin viesti on ristiriidassa havainnoimamme kanssa.

Jos kokonaisuus jätetään huomioimatta, toisella osapuolella heilahtaa punainen kortti ja olet ulkona pelistä. Tunneälykkyys on siis erinomainen alku, mutta haluat varmasti toimia kokonaisuudessaan karismaattisella tavalla.

Mä nyt vaan oon tämmönen ja toimin näin

Säkin tunnet jonkun, joka joskus noin on sanonut. On hyvä että tiedostaa, millainen on. Se on osa itsetuntemusta. Se ei kuitenkaan tarkoita että se olisi hyväksyttävää.

Silloin jos oma toiminta on täysin ristiriidassa tai epäkunnioittavaa siihen yhteisöön jossa toimii, täytyy osata tehdä muutoksia.

Muutokseen on erityisesti tarvetta jos esimerkiksi kohtaat kommentointia jatkuvaan myöhästelyysi liittyen, viestintäsi epäselvyydestä tai siihen että vedät herneet nenään jokaisesta poikkipuolisesta sanasta. Tai myös jos suupielesi ovat aina aamuisin työkavereidesi iloksi klo 20.20 asennossa.

Viestinnästä muuten pikkutärppi että jos et saa sanomaasi läpi niin voi olla että et ole osannut asiaa kertoa oikealla tavalla. Ei siis ole yleisesti ottaen ole vastaanottajan syy.

Karisma ja VAIKUTTAMISEN taidot ovat jokaisen kehitettävissä

Kehitys alkaa tiedostamisesta. Missä olet vahva ja missä voisit olla parempi. Asiaa voi aina puhkianalysoida itse tai sitten voi turvautua CxO Vaikutusvoima™ -itsearvioon oman näkemyksen selvittämiseksi. Siitä saat tiedon miten vaikuttava olet milläkin osa-alueella suhteessa siihen miten kutakin aluetta arvostetaan.

Jos haluat tuon lisäksi tietää, miten muut toimintasi kokevat, niin silloin kannattaa hyödyntää CxO Vaikutusvoima™ 360-profiili, johon valitsemasi henkilöt arvioivat itsesi lisäksi sinun vaikutusvoimasi eri osa-alueilla. Mä autan sua purkamaan profiilin annin ja autan kehityksessä alkuun.

360-profiili on se rohkeutta vaativa loikka.

Vaatii uskallusta antautua toisten arviolle ja ottaa se rakentavana palautteena oman karisman kehittämistä kohti sekä positiivisena vahvistuksena sille mitä teet jo erinomaisesti. CxO Vaikutusvoima™ 360-profiilin tekeminen vaatii itsetuntoa ja vastaanottavuutta. Ne myöskin ovat osa karismaasi.

Olisitko sä valmis antautumaan? Haluaisitko tietää?

Loppusanoiksi otsikon kokoväitteeseen. Karisman a.k.a vaikutusvoiman kanssa koolla on väliä. Vaikka pienemmälläkin pärjää, niin suuremmalla on helpompi operoida ja avata ovia sinne mihin haluat. Valinta on sun.

Jos haluat jutella tai kysyä lisää tästä aiheesta niin varaa sulle ja mulle kahvit

Katso lisää tiimeille suunnatusta Vaikutusvoima™ -valmennuksestamme

Kurkkaa myös edellinen blogini onnistuneeseen myynnin johtamiseen liittyen. Siellä on useita asioita, joihin vaaditaan vaikutusvoiman elementtejä.

Jos et vielä tiedä mitä kaikkea teemme, niin niin kurkkaa palvelumme

Jos olet itseopiskelevaa sorttia, niin verkkovalmennusalustamme G. palvelee 24/7.akri