Kivijalkamyymälän visuaalisen ilmeen päälinjojen valintaan tulisi suhtautua strategisen ajattelun kautta. Millaisena yrityksenä haluamme näyttäytyä ostavalle asiakkaalle, millainen ihminen on ihanteellinen asiakkaamme? Myymälän esillepanoa, hinnoittelua, näyteikkunoita, ja mainosmateriaalia arvioidaan jatkuvasti ja asiakkaat arvottaa niiden mukaan, kuinka paljon rahaa ovat valmiita yritykseen käyttämään. Visuaalinen myynti on kustannustehokas tapa nostaa omaa myyntiäsi.
Sen lisäksi se on myös tärkeä osa brändin kehitystä ja kulkee käsi kädessä sosiaalisen median kanssa. Parhaimmassa tapauksessa visuaalinen ilme kulkee verkon halki sinne toimitiloihin asti niin, että asiakas tunnistaa vaivatta brändisi. Brändimielikuvan tulee vastata jokaisella kanavalla samoja laatustandardeja.
Kivijalkamyymälän visuaalinen ilme on siis viimeistään nyt ja lähitulevaisuudessa muutosten edessä. Visuaalinen myynti ja markkinointi on iso osa vaikuttamista, yrityskuvan luomista, tunteen herättämistä ja oikeanlaisen tunnelman luomista. Mielikuvitukselliset ja mielenkiintoiset esillepanot tutkimusten mukaan lisäävät asiakkaiden ostohalua, nostaa keskimääräistä ostosten määrää ja tehostaa tuotteiden menekkiä.
Miten aloittaa onnistuneesti visuaalinen myynti?
Tuotteiden esillepanoon kuuluu monia psykologisia aspekteja. Osa tuotteista sijoitetaan esimerkiksi keskelle käytävää kaikkien asiakkaiden saavutettavaksi. Pienempi, valikoitu osa sijoitetaan vitriineihin ja myyntitiskien taakse luoden niille oman tilaansa. Näin toimitaan sekä tuotteiden säästämiseksi vahinkojen varalta että näpistyksen riskin pienentämiseksi. Mutta ennen kaikkea myös korostaakseen niiden luksus statusta ja arvokkuutta.
Etäisyyden luominen asiakkaan ja tuotteen välillä saattaa tehostaa tuotteen oletettua arvoa tai vähentää sitä, riippuen toteutuksesta. Kun lähdetään arvioimaan omaa toimitilasi visuaalista ilmettä, ota tästä parhaimmat täsmävinkit onnistuneeseen toteutukseen tehostaa myymäläsi visuaalinen myynti.
1.Toimi suunnitelmallisesti
Joko yrityksellänne on visuaalisen esillepanon vuosikello käytössä? Suosittelen sen myötäilevän sosiaalisen median vuosikelloa huomioiden tiedossa olevat tulevat kampanjat ja itse sesongin.
Nykyajan ihminen elää niin hetkessä, että ostotarpeiden herättely sesonkien mukaan toimii edelleen parhaiten. Hahmota vuosi selkeästi eri jaksoihin ja kirjoita suunnitelma ylös kaikkien nähtäville. Hyvin suunniteltua ohjeistusta on helppo seurata ja se antaa varaa myös muutoksille. Hyvin suunniteltu on tunnetusti jo puoliksi tehty.
2. Huomioi tilasi myymäläkierto
Jokaisessa myymälässä ja toimitilassa on hyvä olla olemassa suunniteltu myymäläkierto, jolla liikutetaan asiakkaita kohti haluttua suuntaa. Vaihtoehtoja voisi karkeasti sanoen olla neljää tyyppiä:
- Supermarketeissa se on pitkiä hyllyvälejä, jotka asiakkaat joutuu kävelemään loppuun asti läpi halutessaan päästä myymälän läpi.
- Tavarataloissa on pääkäytävä, josta pääsee pistäytymään hyllyjen väliin tutkimaan valikoimaa.
- Putiikin omaisissa myymälöissä selkeää myymäläkiertoa ei välttämättä ole, vaan ulko-ovelta aukeaa näkymä aika lailla koko myymälään. Korkeat kalusteet on sijoitettu seinille, matalammat keskilattialle ja pääset valitsemaan useamman suunnan johon lähteä.
- Show-room, jossa tilaa on selkeästi edellisiä enemmän suhteessa tavaran määrään.
Avaruudellinen hahmotus on tilan havainnointia suhteessa itseen ja ympäristöön. Tähän perustuu esimerkiksi show-room tyyppiset myymälätilat, jossa tilaa tuotteelle on enemmän. Ei ole siis sattumaa, että kalliimman ostoluokan tuotteet sijoitetaan arvoiselleen paikalle ja edullinen hyllytavara täytetään runsaampana kaikkien saataville.
Tunnistatko näistä vaihtoehdoista omasi? Onko se myös suunta, johon olet pyrkinyt? Älä jätä myymäläkiertoa sattuman varaan, vaan tee siitä tarkoituksenomainen. Älykkäästi suunniteltu myymäläkierto auttaa sinua myymisessä ja tuottaa luontaista lisämyyntiä myös itsepalveluna.
3.Tunnista tilasta parhaat myyntipaikat
Parhaimmillaan tuotteet myyvät itsensä. Houkutteleva esillepano kutsuu tutustumaan ja herättelee asiakkaan ostohaluja. Katso tilaasi ja lähde kiertämään sitä asiakkaan silmin.
Asiakas katsoo myymäläsi aivan eri tavoin kuin henkilökuntasi sen näkee. Pitkät käytävät esimerkiksi saa asiakkaan harppomaan myymälän reippaasti läpi. Pienikin este, esimerkiksi mallinukke, tuoterekki tai pöytä, pysäyttää ja saakin tutkimaan tarjontaa tai poikkeamaan reitiltä. Tästä suunnasta saattaakin löytyä jotain aivan uutta tutkittavaa ja ostettavaa.
Huomioi nämä asiat tuotesijoittelussa
- Sisäänkäynnin taakse ja sivuun jäävät tilat jäävät helposti asiakkaalta näkemättä
- Myymälän etuosa on sisäänvetotuotteiden luvattu maa! Kampanjatuotteet, uutuudet, silmän ruuat jne on tässä kohdassa omiaan vetämään asiakkaita puoleensa.
- Myymälän takaseinälle kannattaa sijoittaa myös jotain mielenkiintoista, isoja julisteita tms. jotka houkuttelevat asiakasta syvemmälle myymälään. Takaseinä voisi olla myymäläsi ”maitohylly”, eli tuote jonka perässä asiakkaasi joutuu joka tapauksessa kiertämään koko myymälän. Ei ole sattumaa että hypermarketeissa joudut kävellä kilometritolkulla maitopurkin perässä
- Hyllyjen päädyt toimii aina hyvin. Silmänkorkeus myy parhaiten, kaikki sen alla oleva putoaa huomattavasti myynnillisesti. Korkealla hyllyllä olevat tuotteet ovatkin jo käytännössä varastointia varten, mutta sekin täytyy tehdä ehdottomasti visuaalisen kauniisti.
4.Kiinnitä asiakkaan huomio näyteikkunalla
Näyteikkunoiden skaala katukuvassa on aivan mahtavasta johonkin todella järkyttävään. Se on kuitenkin tilasi käyntikortti ympäri vuorokauden, jonka tärkein tehtävä on lisätä myyntiä, rakentaa myymälämielikuvaa, tehostaa mainontaasi ja houkutella uusia asiakkaita sisäänsä. Ulkoisista elementeistä tärkeimmät ovat näyteikkuna, ulkotila ja sisäänkäynti.
Asiakas arvioi noin 3 sekuntia ohi kulkiessaan näyteikkunaasi ja sen kiinnostavuutta. Kun lähdetään rakentamaan näyteikkunaa sellaiseksi, joka kiinnittää asiakkaan huomion, varmista ensin perusasiat toimiviksi:valaistus, siisteys, mahdolliset teippaukset ja näkymä myymälään. Valojen tulee olla toimivia ja oikeassa kulmassa ylhäältä alaspäin välttääkseen peiliefektin syntymistä. Käytä hyväksesi myös varjot.
Optimaalinen katseenpaikka näyteikkunassa on juurikin siinä silmänkorkeudella. Se näyttäytyy myymälän ulkopuolelta eri kohdaksi, kuin myymälästä päin katsottuna. Siirretään siis sommittelun keskipiste siihen.
Huomioi tilan leveys, korkeus ja syvyys kun valitset ikkunaan tuotteita. Muita huomioitavia seikkoja on kampanjat, koko, laatu, tuotteiden käyttöyhteys ja värit.
Värien ilotulitus voi olla mielenkiintoinen, mutta pääsääntöisesti 2-3 pääväriä / ikkuna on hyvä nyrkkisääntö.
Käytä näyteikkunoissa ryhmittelyä. Itse viehätyn epäsymmetriasta, eli 3,5,7 sarjoista. Symmetrisessä esillelaitossa luodaan keskipisteen molemmille puolille peilikuvat. Epäsymmetrinen sommittelu luo enemmän liikettä kuin symmetriset kokonaisuudet. Symmetria luo toisaalta harmoniaa ja on aina klassinen, epäsymmetria herättää huomiota ja on mielenkiintoinen esimerkiksi sijoitettuna selkeästi näyteikkunan toiseen reunaan.
Kolmion muotoon sommittelulla saadaan aikaiseksi toimivia kokonaisuuksia, joka ohjaa katsetta ja muodostaa tuotteistaan yhteen sopivan ryhmän.
Näyteikkunaa tehdessä on hyvä huomioida myös sen kautta syntyvä näkymä myymälään sekä sisääntulon yleinen siisteys.
5. Varmista yhtenäinen hintaviestintä ja opasteet
Huomioithan, että meillä laki määrittää hintatietojen löytymisen myös näyteikkunasta tai sen välittömästi läheisyydestä niin, että asiakkaalle ei jää epäselväksi tuotteiden yksikköhinta.
Jos käsialasi taipuu kauniisti kirjailemaan tuotteiden hinnat, mikään ei estä sinua tekemästä hintakylttejä käsin. Sellaiset voi olla jopa huomioita herättävät ja tukea myymäläsi visuaalista ilmettä. Tee niistä kuitenkin yhtenäiset koko myymälän hintaviestinnän kanssa huomioiden ständit, hintakyltit ja muut vastaavat.
6.Sisätilojen merkitys esillepanoissa
Myymäläkierron lisäksi on tärkeää huomioida tuotteiden varsinainen sijoittelu sisätiloissa. Rakenna toimitilaasi erilaisia kokonaisuuksia, joissa on huomioitu käyttöyhteystuotteet. Somistuksessa pätee samat säännöt kuin näyteikkunaa rakentaessa värien ja sommittelujen suhteen.
Kalusteratkaisut määrittää suuresti, millaisia esillepanoja pystyt toteuttamaan. Pystysuorat linjat myymälässä helpottavat hahmottamista, ovat selkeitä ja luo tuotteille hyvät myyntipaikat. Vaakasuora esillepano toimii matalammissa kalusteissa hyvin ja luo tilan tunnetta ja avaruutta.
Useasti näitä kahta sekoitetaan sopivassa suhteessa toisiinsa, jolla saadaan aikaiseksi mielenkiintoisia yhdistelmiä. Ryhmittele tuotteet koon mukaan, isot tai korkeat tuotteet taakse ja pienemmät eteen.
Mainosmateriaalien näyttävä käyttö herättää huomiota ja ohjaa ostokäyttäytymistä. Oikeanlaisten kuvien käyttö viestii elämäntyylistä, luo tunnelmaa ja vahvistaa brändiäsi.
7.Brändin rakentaminen ulottuu sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuille
Monikanavaisuus näkyy myös tulevaisuuden fyysisissä myymälöissä, yhteistyö verkkokaupan kanssa kulkee käsi kädessä. Tuotevalikoimaa laajennetaan sähköisten näyttöpäätteiden avulla verkkokaupan puolelle ja asiakas voi päätyä tilaamaan tuotteensa verkosta vaikka parempien maksuvaihtoehtojen vuoksi.
Journal of Marketingin tutkimuksen mukaan keskimääräisen kulutuksen yhdessä ostotapahtumassa saadaan kasvamaan jopa 40 % kun tuotteet esitellään asiakkaalle konkreettisesti. Tutkimuksesta selviää, että kuluttajan luottamus yritystä kohtaan syntyy nimenomaan kivijalkamyymälän tuote-esittelyissä ja kantaa monikanavaisesti myös verkkokaupan puolelle sen jälkeen.
Hyvä ja toimiva esillepano elää ja muuntautuu jatkuvasti. Tarkkaile siis jatkuvasti mikä toimii ja mikä ei. Muuta ne kohdat, jotka eivät toimi. Näitä ohjeita noudattamalla saadaan visuaalinen myynti myymäläsi kohdalla nousuun.
kaipaako myymäläsi visuaalinen myynti päivitystä?
Jos myymäläsi visuaalisen ilmeen perusrakenne kaipaa sparrausta, Gongin visuaalisen myynnin koulutuspaketti voisi olla siihen juuri sopiva.
Lisätietoja löydät valmennuspaketista täältä
Tutustu myös muihin blogiteksteihini aiheesta täältä Myymälän esillepanon merkitys ja visuaalinen myynti – Valmennus Gongi
♥Minut tavoitat sähköpostilla osoitteesta tiina.vaskelainen@valmennusgongi.fi tai puhelimitse 0452152711.
♥Verkostoidun mielelläni kanssasi myös LinkedIn:ssä: Tiina Vaskelainen | LinkedIn
♥Gongin sosiaalisen median kanavat ovat Gongi – sparrausta myyntiin | Facebook sekä IG: @gongikumahtaa
Tämän artikkelin kirjoittaja Tiina toimii myyntikoordinaattorina Valmennus Gongissa ja hänellä on monipuolinen kokemus kaupan alalta myynnin, somistuksen ja asiakaspalvelun puolelt