fbpx

Kun kasvat isoksi – vai kasvatko?

Kasvu, mikä positiivinen sana niin luonnon, elämän kuin liiketoiminnan saralla. Me kasvamme ihmisinä, luonto versoo uutta ja sitten on yrityksiä, jotka kasvavat. Vastapainoksi tähän on yrityksiä, jotka eivät halua – tai uskalla – kasvaa; eivät halua päivittyä ja versoa uutta. Ollaan tyytyväisiä siihen tilaan mikä on. Miksi näin?

Tätä kysymystä olen kerran jos toisenkin miettinyt pk-yrityskentässä liikkuessani. Yrityksillä riittää tilauksia hyvin, saatetaan jopa joutua kieltäytymään tilauksista. Koska aika ei riitä uusiin toimeksiantoihin. Mutta mikä estää kasvamisen? Miksi ei haluta laajentaa toimintaa, jos siihen olisi mahdollisuus?

Miksi kasvu pelottaa?

Uusi ja tuntematon saattaa meistä jokaisesta tuntua alkuunsa pelottavalta. Mutta yrityksen näkökulmasta katsottuna on ihmeellistä, miksi se kasvu pelottaa? Onko kyse kenties siitä, että johtaminen vaikeutuu mitä suuremmaksi toiminta muuttuu. 

Hallittu kasvu onnistuu vain selkeästi määriteltyjen ja järkevien prosessien kautta. Osuuko tässäkin niin monesti siteeratut suomalaiset sananlaskut naulan kantaan; joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa?

Eli kärjistetysti: Ei kyllä kannata lähteä havittelemaan isompia myyntimääriä, koska se kyllä potkaisee takaisin ajastaan eikä kannata. Ollaan vaan nyt tässä tilanteessa kun asiakkaita on ihan kivasti ja kauppa käy.

Miten kauan voi tuudittautua nykyiseen?

Mutta kuten on yleisesti havaittavissa; aina kauppa ei käy. Yksi ja toinen asiakas tippuu kyydistä, ja silloin yrityksessä iskee paniikki. On lähdettävä hankkimaan uusia asiakkaita tai myytävä niille vielä tilauskantaan jääneille enemmän, jotta selvitään. 

Voitaisiinko ajatella, että ei jäädä tuleen makaamaan vaan mennään eteenpäin silloin kun se on mahdollista? Tehdään kauppaa ja kasvua silloin, kun siihen saadaan tilaisuus? Eikä lähtökohtaisesti pelätä kasvua.

Entä jos kasvu on välttämätöntä?

Vielä kolmantena näkökulmana on yritykset, joiden on pakko kasvaa menestyäkseen. Liikevaihtoa ja asiakaskuntaa on haettava reilusti, jotta toiminnasta – siitä mikä on intohimolla rakennettu – saadaan kannattavaa. Miten tällaisessa tilanteessa saadaan kasvu aikaan siten, että pakon alla se tehdään järkevästi, hötkyilemättä ja kestävällä tavalla. 

Elämäntapaopeissa sanotaan että ”ole onnellinen siitä mitä sinulla on”.  Mutta olisiko mahdollista saavuttaa tila, jolloin on tyytyväinen siihen mitä on, mutta katsoo uteliaasti kohti tulevaisuutta? Ajatellen ”voisiko jotain tehdä vielä hieman paremmin”. Eikö kehitys lopu tyytyväisyyteen? Pistätkö sinä dollarisi multaan odottamaan kasvua vai teetkö jotain kannattavampaa asian eteen?

Joskus kaipaa ulkopuolista myyntijohtajaa pistämään asiat kuntoon ja Gongilta löytyy siihen sopiva palvelu täältä Ulkoinen myyntijohtaja | myyntikoulutus | Valmennus Gongi |

Katso millä pystyt vaikuttamaan asiakkaan ostopäätökseen.

Jos kaipaat itsenäisempaa valmennusta, käythän tutustumassa verkkovalmennuksiimme täältä Tuotteet – G. (valmennusgee.fi) jos aiheet myynnin ja asiakaspalvelun parissa saa sinut innostumaan!