Visuaalinen myynti, tuotteiden esillepano ja myymäläkierto ovat asioita, joihin jokaisen myymälän henkilökunnasta tulisi käyttää hetki kallista aikaansa. Ei ”kerran elämässä”-tyylisesti vaan päivittäin, säännöllisesti ja systemaattisesti. Kaunis myymälä houkuttelee asiakkaita ja tuo sinulle lisää kauppaa. Silti somistus lokeroidaan helposti näpertelyksi, kuinka taiteellisesti asetellaan kauniita oksia maljakkoon. Sitten piiiiitkään ja hartaasti mietitään, mihin se maljakko oikein sijoitetaan.
Kyse on kuitenkin isommasta kokonaisuudesta: yrityskuvasi kirkastamisesta, brändin luomisesta ja myyntiin kannustavan tunnelman rakentamisesta. Kauppaa syntyy toki ilman visuaalisen myynnin apuakin, mutta niiden huomioon ottamisen jälkeen, sitä syntyy enemmän ja helpommin. Miten? Minäpä kerron.
Miksi VISUAALInen myynti on tarpeellista?
Asiakas tekee silmänräpäyksessä päätöksen, onko myymäläsi tarpeeksi kiinnostavan näköinen, jotta sinne kannattaa astua edes sisään. Jos ei, sen ohi kuljetaan ohi seuraavaan. Aina löytyy myymälöitä, joissa visuaalinen myynti lähtee käyntiin jo näyteikkunoista ja sisääntulosta, houkuttelee asiakkaitaan astumaan sisään.
Jos siis missaat tämän junan, jäät armottomasti asemalle ilman kauppoja. Et saa edes mahdollisuutta vakuuttaa asiakasta häikäisevällä asiakaspalvelullasi tai ylivoimaisella valikoimallasi. Ja vain siksi, että asiakas, jonka ostopäätöksiä johtaa 95% tunne, ei saanut hyvää fiilistä liikkeestäsi.
Parhaimmillaan visuaalinen myynti auttaa sinua:
- houkuttelemaan asiakkaita myymälääsi
- navigoimaan myymälässä myös itsenäisesti
- ohjaamaan asiakkaan haluttuun suuntaan myymäläkierrossa
- herättelemään ja vahvistamaan asiakkaiden ostohaluja
- luomaan yrityskuvaa sekä tunnelmaa myymälässä
Jos saamme siis asiakkaan houkuteltua myymälään sisään asioimaan, niin kuinka kauan asiakas viettää aikaa liikkeessä, johtuu harkitusta myymäläkierron suunnittelusta ja esillepanoista.
MILLAISEN TUNNELMAN MYYMÄLÄÄSI HALUAT ASIAKASTA VARTEN RAKENTaa
Mitä enemmän on asiakkaalle nähtävää, selkeitä kokonaisuuksia ja houkuttelevaa esillepanoa, sen paremmin hän pystyy myös itsenäisesti navigoimaan myymälässäsi. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, jos myymälä on muodoltaan ja kiireysasteeltaan sellainen, ettei myyjällä ole mahdollisuutta napata jokaista potentiaalista asiakasta hyppysiinsä. Ja luonnollisesti visuaalisen myynnin on tarkoitus herätellä ostohaluja pitkin myymäläkierrosta ja saada asiakas yksinkertaisesti ostamaan.
Kuvitellaan, että silmiisi osuu kiinnostavan näköinen näyteikkuna, jonka visuaalinen myynti on juuri sinua houkutteleva. Teet päätöksen astua sisään vilkkaan kadun varrella sijaitsevaan kivijalkamyymälään kirkkaasta päivänvalosta. Myymälä on kuitenkin hieman hämärä, joten silmilläsi kestää hetki sopeutua ympäristöönsä.
Sillä välin muut aistisi huomioivat jo kovaa vauhtia monenlaisia asioita: liikenteen äänen oven sulkeutuessa hiljalleen selkäsi takana, tuulikaapissa sijaitsevan lumilapion ja seinällä hieman repsottavan, teipillä kiinnitetyn mainoksen, joka rapisee ilmavirtasi mukana. Kopistelet suurimmat lumet jaloistasi eteismatolle ja hellität hieman kaulahuiviasi lämpimän sisäilman iskiessä kasvoillesi. Nyt olet valmis ostoksille. Kun silmäsi ovat tottuneet myymälän valaistukseen, katselet ympärillesi kiinnostuneena
”Mitähän kaikkea täältä löytyykään?”
Lähes ensimmäisenä (toivottavasti) saat katsekontaktin henkilökunnan kanssa. Koska et ole täysin varma, mitä olet tullut etsimään, päätät kääntää askeleesi täysin vastakkaiseen suuntaan, kuin missä havaitsemasi myyjä on. Lähdet kiertämään myymälää päämäärättömästi ja toteat, että hämäryys myymälässä johtuukin itseasiassa palaneista lampuista.
Jatkat kierrostasi pyörähdellen rekiltä toiselle ja pian törmäätkin kiinnostavaan tuotteeseen, jonka päätät ottaa sovitukseen. Sovituskopeilla huomaat, että myös siellä on osa valoista sammunut, mutta et anna sen haitata sinua.
Pieni hämäryyshän peittää mukavasti lattianraoissa pyörivät villakoirat, joten oikeastaan valaistus on hyvin armollinen.
Tuote on juuri nappivalinta sinulle ja ostopäätös on nyt tehty. Et enää muista, mistä välistä olet tuotteesi napannut matkaasi, joten jos sille oli lähiympäristöön laitettu esille käyttöyhteystuotteita, ne jäi sokkelon sekaan piiloon. Harmi, olisit niitä ehkä kaivannut, mutta et viitsi enää lähteä etsimäänkään. Kassalle päästyäsi asetat tuotteen varovasti tiskille väistellen pahvilaatikoista kasattua pinoa. Myyjällä on kenties ollut kuormanpurku kesken aiemmin päivällä.
Aina jotain jää näkemättä
Saat tuotteesi maksettua ja kääntyessäsi kassalta pois, huomaat että kierroksella etsimäsi tuotteet olikin sijoitettu juuri siihen. Siihen sinun selkäsi taakse. Oikein hyvä paikka kassalta päin katsottuna, mutta myymälästä päin sitä ei ollut mahdollista huomata millään. Uudelleen jonottaminen ei houkuttele, joten jatkat matkaasi hieman harmistuneena.
Juuri ennen ulko-ovea huomaat, että myymälän aivan etuosaan, ulko-ovien viereen oli sijoitettuna sinua kiinnostaneet uutuustuotteet. Ja nekin oli sinulta jäänyt huomaamatta, myymäläkierto ohjasi sinut niiden luokse vasta tässä vaiheessa. ”Toisen kerran sitten”, ajattelet mielessäsi ja poistut myymälästä. Ainahan jotain nyt vaan jää näkemättä.
ÄLYKKÄÄSTI SUUNNITELTU myymäläkierto auttaa sinua myymisessä
ja tuottaa luontaista lisämyyntiä myös itsepalveluna. Jos edellä mainitussa tilanteessa olisi vain muutamia muutoksia tehty, olisi kauppaa syntynyt enemmän. Eikä välttämättä olisi syntynyt asiakkaalle niitä kuolleita kulmia joissa tuotteet jää näkemättä. Ei ole siis yhdentekevää, mihin tuotteesi sijoitat myymälässä esille, vaan harkituissa paikoissa tuotteista saa enemmän irti. Ensinnäkin ne tulevat löydetyksi ja myös arvostetuksi paremmin oikeanlaisessa ympäristössään.
Tässäkin tapauksessa on hyvä miettiä, ketä varten myymälässä esillepanot tehdään? Tiimiä varten, jotta he löytäisivät ne paremmin? Vaiko asiakasta varten? Kassan takaa myymälä näyttäytyy hyvin erilaisesta näkökulmasta, kuin asiakkaan. Se mikä on sinulle myyjänä helppoa ja selkeää, ei välttämättä ole lainkaan sitä asiakkaalle.
Kiireisessä myymälässä, jossa on mahdotonta antaa yksilöllistä palvelua jokaiselle asiakkaalle, korostuu entisestään myymäläkierron tärkeys. Strategisesti suunniteltu kierto ohjaa asiakkaan huomiota oikeaan suuntaan, näyttää kokonaisuuksia ja tarjoaa ratkaisua myös pienemmille tarpeille, jotta asiakas voi itsenäisesti tehdä ostoksia.
Visuaalinen myynti -check list käyttööN
Hyvin suunniteltu myymäläkierto sekä myymälän muu ilme tarjoilee siis asiakkaalle ostoelämyksen, jonka hän haluaa kokea myös uudestaan. Visuaalinen myynti on siis paljon muutakin, kuin vain myymälän perusrakenteiden kuten siisteyden ja valaistuksen huomioimista. Ja paljon enemmän kuin ne kauniit oksat maljakossa juuri oikein aseteltuna. Vaikka nekin voivat olla tärkeä osa kokonaisuutta! Kaunis myymälä tavoitteenasi ei ole lainkaan väheksyttävä strategisesti ajateltuna.
Myymälän esillepanon asiat vaativat suunnittelua, visuaalista silmää ja ennen kaikkea harkintaa. Niihin todella kannattaa käyttää aikaansa, ettei jää sinne asemalle jo alkuvaiheessa. Ei ole mitenkään sivuseikka millaiselta yritysilmeesi vaikuttaa. Brändin luominen on yksinkertainen keino tehostaa myyntiäsi ja tulla tutuksi. Muistilistan tekeminen hyödyttää sinua kummasti, jotta työlista ei pääse unohtumaan muiden rutiinien alle. Mitkä asiat tulee tarkastaa joka päivä, mitkä joka viikko? Mihin riittää kerran kuussa tarkastaminen?
Kaipaatko apuani?
Jos tuntuu, että kaipaat myymäläsi visuaalisen ilmeen perusrakenteen suunnitteluun Gongin visualistin apua niin nappaa haltuusi Visuaalisen myynnin kahden tunnin koulutuspaketti. Mukaan saat Visuaalisen myynnin Checklistin omaan myymälääsi, jonka huomioimalla saat pidettyä myymäläsi ilmeen kirkkaana.
Lisätietoja löydät valmennuspaketista täältä
Käy lukemassa myös blogikirjoitukseni kuinka parantaa liiketilasi visuaalista ilmettä täältä 7 täsmävinkkiä- tehosta tilasi visuaalinen myynti- Valmennus Gongi
♥Minut tavoitat sähköpostilla osoitteesta tiina.vaskelainen@valmennusgongi.fi tai puhelimitse 0452152711.
♥Verkostoidun mielelläni kanssasi myös LinkedIn:ssä: Tiina Vaskelainen | LinkedIn
♥Gongin sosiaalisen median kanavat ovat Gongi – sparrausta myyntiin | Facebook sekä IG: @gongikumahtaa
Tämän artikkelin kirjoittaja Tiina toimii myyntikoordinaattorina Valmennus Gongissa ja hänellä on monipuolinen kokemus kaupan alalta myynnin, somistuksen ja asiakaspalvelun puolelta.