fbpx

Mistä alkaa onnistunut myyntiprosessi?

Alkaako myyntiprosessi kun asiakas on kassalla vai katselemassa myymälässä. Mikä on oikea hetki aloittaa myyminen ja tiedostatko, millainen myyntiprosessi on yrityksessäsi?

Usea yritys kompastuu myynnin tekemisessä. Kokonaisuus jää unholaan ja hämäräksi. Asiakas astuu sisään myymälään ilman, että häntä huomioidaan. Kontaktointi häneen tehdään vasta kun hän kysyy jotain tai lähestyy kassaa valitsemansa tuotteen kanssa. Mihin unohtui loppuun saakka hiottu myyntiprosessi? Myyntiprosessi alkaa silloin kun asiakas astuu ovesta sisään. On ensisijaista, että hänet kontaktoidaan jo heti ovella tullessaan. Määrittelet oman myyntisi sillä, miten otat asiakkaan vastaan. Jos asiakasta ei otetaan haltuun heti, vaikuttaa se hänen mielentilaansa ja siihen, kuin toivotuksi hän itsensä myymälässä kokee. Tuliko hän keskeyttämään henkilökunnan tehtäviä vai ovatko he paikalla asiakasta varten. [dt_gap height=”10″ /]

Jos kiinnostut asiakkaasta vasta silloin kun huomaat että hän on ostamassa, on peli jo menetetty.

Tiedätkö ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita sinusta vain silloin kun he tarvitsevat sinulta jotain? Sama pätee myös myyntityössä. Myyjän tulee olla kiinnostunut asiakkaasta heti hänen saapuessaan – ei vasta sitten kun on selvinnyt, että hän oikeasti on käyttämässä yrityksesi palveluita tai ostohousut jalassa.  Muista small talkin käyttö ja ole hänelle asiakaspalvelija sekä ihminen, tutustu häneen ja hänen tarpeisiinsa. Sinun tehtäväsi on olla häntä varten, ei toisin päin. Kun toimit asiakaspalvelijana ensin ja otat myyjän roolin vasta sen jälkeen takaat sen, että asiakkaan saama palvelukokemus on erinomainen ja saat myös kartoitettua hänen tarpeensa niin, että teet myös onnistuneen lisämyynnin. Ansaitset myös asiakkaan luottamuksen sillä, että olet selvittänyt hänen tarpeensa sekä myös ne tuotteet, jotka eivät ole häntä varten. Mutta jos huolehdit vain asiakkaan perustarpeista jää myyntisi tyngäksi. Seuraavan kerran kun asiakas saapuu luoksesi, kiinnitä huomiota siihen kuinka hänet otetaan haltuun. MIllainen on yrityksesi myyntiprosessi ja saatteko siitä kaiken tarvittavan irti?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *